Àmbit d'entorn educatiu per al desenvolupament professional i la intervenció educativa.

 

FASE 1 (Disseny)                                                                        

La formació de base amb la que vinc a cursar el màster és la d’Educador Social. Estic molt acostumat al tracte de tu a tu, en diferents contextos d’intervenció i acompanyant a persones en la recerca d’assolir objectius de millora però tot i ser tots contextos de pedagogia social, per mi la pedagogia de la educació formal són tot novetats.

Ensenyar FOL, tot i haver-ho cursat com a alumne als cicles suposa l’aprenentatge de tot un conjunt de continguts que requeriran aprofundir en una àrea nova de coneixement, almenys l’experiència laboral pròpia així com la proximitat amb el comitè sindical de l’anterior empresa amb la que treballava fa que molts dels continguts em siguin coneguts o, almenys, em sonin.

Per altra banda, l’aproximació a l’ús de les TIC com a eina metodològica per afavorir els aprenentatges també em suposa tot un repte, ja que no hi estic gens acostumat.

Per aquest conjunt d’aspectes, penso que aquest àmbit competencial és el que més dificultats em generarà, però també crec que és el que em ficarà en més situacions d’aprenentatge que m’ajudaran a guanyar polivalència i créixer tant a nivell professional com personal, augmentant la cartera de recursos i, per tant, el ventall d’opcions.

En aquest aspecte sembla que l’Alba suposarà un pilar clau. Ella fa us de moltes eines TIC per la seva feina i en parla amb el to que té una persona que ho domina. Em fa molt de respecte ja que és un tema en el que estic molt verd però ella, sense saber-ho, em transmet molta tranquil·litat. Parla d’aplicacions, eines, recursos web, pàgines,... fent un ús tècnic que demostra coneixements i que a mi em generen admiració per la seva facilitat. Estic segur que amb ella a l’equip en podré aprendre moltíssim.

Per començar, l’ús del Drive ja em suposa un petit mal de cap. Ja l’havia utilitzat anteriorment, però fa molt de temps que no, pel que m’hi he hagut de tornar a acostumar. El primer repte de conèixer eines noves es comença a gestar.

Per altra banda, l’inici de les pràctiques en l’institut em comença a vincular amb tots aquells continguts que es donen en el MP i poc a poc, vaig refrescant la memòria i reforçant alguns d’aquests aspectes que es tracten en les classes.

 

FASE 2 (Desenvolupament)                                                                  

Com preveia en la fase anterior, aquest àmbit és dels que més problemàtiques em genera, ja que és l’àrea en que vaig més coix. Tractar amb persones no em suposa un problema, però tractar amb aplicacions ja és una altra cosa.

Certament, tal i com preveia, les aportacions de l’Alba han estat claus i jo, pel meu compte, m’he anat animant a provar altres sistemes, aplicacions, eines... que m’han ajudat a perdre la por i animar-me a provar aplicacions noves, donar-m’hi d’alta o a fer recerca i autoaprenentatge a través de la xarxa o de la plataforma Youtube.

Els aprenentatges que he estat realitzant al respecte poden semblar molt simples per gent versada, però per a mi suposa assolir reptes que no m’havia plantejat afrontar.

Un exemple és haver començat a “trastejar” un Kahoot! Per gamificar una sessió de classe a les pràctiques, fer us de l’aplicació DrawIO per crear un mapa mental de resum per facilitar-lo a l’alumnat, fer us del drive de forma més pràctica i regular o donar-me d’alta a una web per generar jocs educatius que es diu Educaplay, amb el qual he creat un parell de propostes gamificar alguns continguts de la revista.

La lectura més positiva que faig de la situació és que no pretenc tornar-me “expert” en l’àmbit, sinó que porto una perspectiva de perdre la por. Anys enrere jo era una persona més “llençada” respecte els aprenentatges informàtics, però és un aspecte que vaig anar deixant d’utilitzar, quasi sense adornar-me’n, i que poc a poc vaig anar baixant de la roda (ja que tampoc soc usuari recurrent de xarxes socials, no tinc instagram ni twitter ni perfil en pràcticament cap de les aplicacions de més us actualment) i sense ser un analfabet digital, vaig posar en segon pla un aspecte al que no dono us perquè em desenvolupo bé sense aquest en el meu dia a dia, però sense prendre consciència del munt de recursos que m’estic perdent i que podria incorporar de forma molt beneficiosa en el meu desenvolupament laboral i formatiu.

Per altra banda, el CANVA també ha estat tot un descobriment, el qual s’ha utilitzat per fer l’edició de la revista abans de passar-la a ISSUU, he començat a utilitzar un recurs que m’obre tot un ventall d’opcions i noves idees en el meu desenvolupament en l’àmbit laboral al qual he donat sortida en alguns moments amb bons resultats.

Per tant, aquests petits tastets d’aplicacions que estic començant a utilitzar i aprenent a dominar em donen ales per seguir provant coses noves i estic recuperant aquelles sensacions que tenia quan abans, em llençava a la piscina a provar coses i fer-les servir per aprendre’n.

Els resultats m’animen a seguir i, fins i tot, a prendre alguna iniciativa com en el cas del disseny de jocs en que adquirir aquesta autonomia em permet regular el meu autoaprenentatge i desenvolupament en una de les meves àrees més coixes.

 

FASE 3 (Final)                                                                             

Amb el procés d’aprenentatge en la seva fase final, gràcies a l’acompanyament de l’Alba i les situacions que hem hagut d’afrontar en que he sortit de la meva zona de confort per poder seguir el ritme i donar cobertura a les necessitats que es generaven en cada etapa del desenvolupament de la revista i en altres assignatures del màster, m’emporto un conjunt d’eines i aprenentatges vers l’ús d’aplicacions que em permet tenir molta més versatilitat i recursos, no només amb finalitats acadèmiques, sinó que també en el meu desenvolupament professional actual i la futura tasca docent que vull dur a terme.

A nivell de recursos he aprés a utilitzar aplicacions de Google de forma més confiada, com per exemple: el Drive, el Meets, el Forms,... aplicacions com CANVA, DrawIO, Prezzi,... eines per desenvolupar jocs com Educaweb,... eines per l’edició de vídeos de Windows,.... No en soc un expert, però si que estic podent resoldre les dificultats i donar resposta a les necessitats que en tinc en el moment, fet que m’anima a seguir aprenent i dominar aquestes noves incorporacions i a cercar-ne de noves que obrin encara més el ventall de possibilitats que ofereix aquest camp.

Aquest portafolis en format blog és una evidencia en si mateixa d’aquest creixement amb el domini de les TIC. Per una altra assignatura del Màster vaig haver de realitzar un altre portafolis i aprendre a utilitzar la plataforma WIX, en aquesta ocasió volia utilitzar qualsevol altre plataforma per poder valorar i comparar allò que ofereix de forma diferencial cada una d’elles, pel que aquest portafolis en concret ja és una evidència en si mateix del desenvolupament assolit en aquesta àrea, de la que em sento molt content i en la que espero seguir creixent.

Per altra banda, aprofundir en els continguts de FOL i anar-los veient de forma compaginada amb el desenvolupament de les pràctiques i les sessions d’intervenció acompanyada i autònoma em permet dir que els tinc més clars i a més puc adaptar-me al nivell de l’alumnat per acompanyar-los a assolir aquests aprenentatges de forma més propera i motivadora.

Per tant, aquesta àrea competencial sobre la que hem treballat és, al meu parer, en la que més he crescut i de la que més coses noves he aprés ja no pel desenvolupament de la meva tasca docent, sinó pel meu creixement acadèmic, laboral i personal.


EVIDÈNCIES                                                                  











ENLLAÇOS A JOCS RECREATIUS ON-LINE                

Mots encreuats

https://es.educaplay.com/recursos-educativos/11787696-la_prevencio_del_burn_out.html


Joc de relacionar

https://es.educaplay.com/recursos-educativos/11787619-relaciona.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario