Àmbit de la gestió i el lideratge d'organitzacions i centres educatius.

 

Fase 1 (Disseny)                                                                                        

El punt de partida en l’assoliment d’aquest àmbit competencial és bastant avançat. En la meva experiència professional he pogut gaudir del que suposa el lideratge d’equips, havent format part, per exemple, de l’equip de coordinació del Programa de Suport a l’Autonomia a la Pròpia Llar d’una entitat (recurs que actualment es coneix com a SAVI).

Si be és cert que en un context d’equip de treball, el rol de líder i les funcions de lideratge no és el que em neix de forma més natural, ja que em sento més còmode en rols de suport, reflexius i de dinamització, no presenti dificultats per assumir-ne les funcions i liderar quan s’escau.

Val a dir però, que l’assumpció de rols no ha estat un tret característic del nostre grup de treball, sempre hem estat un equip ben avingut on la confiança entre els diferents membres ha estat clau i, a l’hora de repartir les tasques s’ha optat per la opció en que cada un lidera una part, podent rebre aportacions, punts de vista, opinions o propostes de qualsevol altre, pel que els rols quedaven desdibuixats, tot i que, com he dit anteriorment, el de líder no és el que em neix naturalment.

Per altra banda l’abordatge d’un context nou, com és un centre educatiu en l’educació formal, suposa aprendre tot un seguit de normes, funcionaments i protocols completament desconeguts. Introduir-me en com és un Projecte Educatiu de Centre, un Projecte de Direcció, les Normes d’Organització i Funcionament del Centre (NOFC), el Projecte Lingüístic del centre,...  són documents dels que en coneixia l’existència i en podia imaginar el contingut, però dels que mai n’havia fet lectura. Crec que aquí es presenta el primer repte de l’àmbit competencial, en conèixer la realitat d’un centre educatiu des del punt de vista docent per poder-lo entendre com a primer pas per créixer.

Per tant, tot i tenir experiència en funcions de lideratge i que aquest no sigui el meu rol més natural, penso que la figura de líder tot i necessitar dominar el tema de treball, el que ha de poder fer és conèixer bé a la resta de l’equip per poder-ne potenciar les seves habilitats naturals i orientar cap a la millor versió de la resta de l’equip, sent aquest últim, sota el meu parer, el principal potencial que ha de presentar qui lideri un equip.

Així doncs, cal conèixer aquell context sobre el que estàs treballant per poder realitzar aportacions crítiques i raonades que permetin accedir al nivell de qualitat que es pretén assolir i al que només es pot arribar gaudint d’una profunda reflexió al respecte.

 

Fase 2 (Desenvolupament)                                                        

La fase de desenvolupament no només comporta conèixer bé aquells aspectes relacionats amb el públic objectiu a qui va dirigida la revista, entendre les seves inquietuds, preocupacions, motivacions,... per poder-los-hi donar resposta. També comporta conèixer el seu context, i aquest passa per conèixer el funcionament d’un centre educatiu.

Comparant el centre on hem contextualitzat la revista (el centre d’estudis Roca) amb l’institut on desenvolupo les pràctiques (INS Domènech i Montaner) ràpidament es poden detectar similituds: mateixa documentació pública, càrrecs, organització de classes, agrupacions... però també diferències: organigrama, de context, de mida del centre, context sòcio-econòmic, context territorial.... Per tant, cal entendre que els centre educatius, tot i compartir l’objectiu educatiu i de la promoció i formació de l’alumnat, tenen unes característiques específiques que els fan únics i que tot i conèixer com funcionen és necessari per determinar quina és la millor forma d’acostar-se a l’alumnat que en forma part. Si no es fa un anàlisi correcte del mateix, difícilment es donarà resposta a la realitat de l’alumnat (encara que cal fugir de generalitzacions).

Per a mi, l’anàlisi de contextos no és nou. Detectar potencialitats i dificultats és part de la meva feina i un aspecte que es potencia molt en la formació i el desenvolupament professional però, certament, és necessari un canvi de perspectiva cap a un context més general (tenint en compte els individus) per entendre l’abast que suposa un centre educatiu.

Penso que la immersió en la documentació i la vida en un centre de secundària tant des del projecte de la revista com des de altres projectes realitzats dintre del màster i l’experiència vivencial del pràcticum, m’ajuda a prendre consciencia de la realitat de la tasca que espero poder desenvolupar com a docent. Al final, la figura docent a l’aula, realitza l’exercici que més valoro que ha de tenir una persona amb un rol de líder: detectar les potencialitats i talents dels i de les membres de l’equip, així com els seus punts febles, per poder fer l’acompanyament necessari orientant cap a millors versions de si mateixos/es.

Així doncs, aquest procés ha permès observar des de una òptica més precisa el context i perfil a qui va dirigida la revista ja que s’ha pogut entendre al detall el seu públic objectiu.

 

Fase 3 (Final)                                                                              

En aquesta etapa final del procés de la revista, vull posar en valor la dinàmica adquirida vers afrontar les diferents tasques a desenvolupar durant l’elaboració.

Com he comentat anteriorment, cap de nosaltres va agafar un rol definit, ja que cada membre assumia el lideratge d’algunes parts que després es posaven en comú i es revisaven entre nosaltres. Penso que aquest sistema, tot i no definir un rol individual de forma marcada ens ha permès créixer i explotar aspectes propis que, almenys jo a nivell personal, crec que necessitava desenvolupar.

Per exemple, observar com l’Alba planificava i prenia iniciativa tenint molts clars els temps d’entrega o com la Yvonne es programava el temps de forma extraordinària per assumir tota la càrrega de tasca, m’ha permès adquirir eines i recursos per la meva autogestió personal. Per exemple, abans em costava moltíssim rendir acadèmicament als matins, ja que el meu pic de rendiment és a la tarda. Per aquest motiu la meva organització no sempre era la idònia ja que girava entorn a que les tardes eren el moment més fructífer per posar-me a treballar en coses del màster, però aquest aspecte poc a poc ha anat evolucionant arrel dels seus comentaris i aportacions sobre com s’organitzaven elles. Poc a poc i, tot i els meus moments més productius segueixen sent en el silenci i tranquil·litat de la tarda-nit, he anat adaptant la meva forma de treballar per poder organitzar espais per avançar als matins.

Penso que la capacitat d’autogestió es reflexa en com es gestiona qualsevol altre aspecte (com pot ser la que ens ocupa) i que poder organitzar-se en funció d’allò que ens va més bé potser no sempre és l’ideal, pel que poder-se adaptar, fluir i cercar alternatives i propostes per poder seguir endavant forma part d’aquelles capacitats que s’han d’esperar d’algú capaç de liderar.

L’assumpció de responsabilitats i disposar d’un ventall d’opcions, capacitats i habilitats que permetin adaptar-se als canvis que es generen en el dia a dia i aprofitar-los com a oportunitats d’aprenentatge i creixement és una eina necessària per a qualsevol figura professional, però té encara més valor quan el treball que es fa és amb persones, les quals gràcies al seu creixement i canvi constant, van renovant-se cada vegada cap a una millor versió de si mateixes.


EVIDÈNCIES                                                                  








DESCÀRREGUES                                                            





   NOFC - Domenech i Montaner



   PEC - Domenech i Montaner






   Projecte Lingüístic de Centre

No hay comentarios:

Publicar un comentario